Reklama Mobile - standardy i formaty

Ruch z urządzeń mobilnych systematycznie rośnie, rynek aplikacji też dynamicznie się powiększa. Zapowiadany czas MOBILE rzeczywiście nadszedł. A wraz z nim nowa wiedza i standardy, także te dotyczące reklamy na wyświetlaczach małych urządzeń. Jeśli przygotowujesz się do kampanii, której elementem mają być kreacje mobilne, bądź też po prostu pracujesz w tym obszarze i chciałbyś usystematyzować swoją wiedzę, ten artykuł jest dla Ciebie.


Na początku był chaos...

Nie ominął także świata reklamy na urządzeniach mobilnych. Znane wszytkim trafficom Ad serwery i siecie reklamowe nie miały SDK na iOSa ani Androida. Deweloperzy więc wykazywali się często kreatywnością i reklamki umieszczali w postaci stronek osadzanych w obiektach webview. Lecz widziały IAB i MMA,  że to nie było dobre, więc zabrały się za standaryzację.  

Czym jest IAB?

IAB to mądry skrót pochodzący od nazwy Interactive Advertising Bureau, pod którą zarejestrowana jest instytucja zrzeszająca znaczące przedsiębiorstwa medialnych i technologiczne, obecne w internecie, serwujące nam reklamy. Więcej o niej przeczytacie tutaj: http://www.iab.net/about_the_iab .


W skrócie jej celem jest wypracowywanie dobrych praktyk i standardów dotyczących kreacji reklamowych pojawiających się w cyfrowym świecie. Jak każda tego typu organizacja, tak i ta wypluwa z siebie od czasu do czasu całkiem interesujące dokumenty. Jeśli pracujesz w mobile, powinieneś w szczególności przyjrzeć się tym: Jeśli nie wiesz, czym jest richmedia, nie panikuj, znajdziesz to niżej. 

Czym jest MMA?

Choć skrót MMA kojarzyć się może z mieszanymi sztukami walk, to jednak w tym kontekście pochodzi od Mobile Marketing Association. Organizacja zrzesza agencje reklamowe, biura reklamy, domy mediowe, producentów sprzętu i wszystkich innych zainteresowanych tym, żeby marketing w kanale mobilnym był łatwiejszy, bardziej efektywny i dochodowy. 


Jeśli chcecie zgłębiać swoją wiedzę, polecam przeglądanie całej strony. Na początku szczególnie interesująca powinna być zakładka "Best practice" a w niej dwa dokumenty:

Standardowe formaty reklamowe w mobile

Jeśli nie masz ochoty czytać wszytkich dokumentów sam, poniżej nieco wybranej wiedzy dotyczącej obecnych możliwości i zaleceń. Struktura została podzielona na trzy kategorie, pomiędzy którymi występują nadal różnice, o których musisz pamiętać planując swoje działania. Garść ogólnych uwag:
  • Pamiętaj, że urządzeń mobilnych jest całe mnóstwo i różnią się nie tylko systemami operacyjnymi, ale i wielkościami wyświetlacza.
  • Ta sama kreacja może zachowywać się różne na różnych urządzeniach, warto sprawdzić na kilku przed rozpoczęciem emisji.
  • Jeśli nie targetujesz się tylko na użytkowników łączących się przez WIFI, pamiętaj, że rozmiar ma znaczenie. Duże kreacje nie tylko długo się będą ładować, ale użytkownik będzie też musiał za ten transfer danych zapłacić. Szanuj to :)
  • Kliknięcie w twoją kreację niekoniecznie musi przenosić na jakiś URL. Dostępne są dodatkowe możliwości, takie jak: wybranie numeru telefonu, wysłanie SMSa, przekierowanie do aplikacji w sklepie, otwarcie lokalizacji na mapie, wysłanie maila czy też otwarcie filmiku na YouTube. 
  • Choć może wydawać się to śmieszne, to uwierzcie mi, że wcale nie jest i na tym polu odnotowano już spektakularne fuckupy: jeśli kliknięcie kieruje na landing page, to na Boga, niech on będzie dostosowany do urządzeń mobilnych! 

Formaty dostępne w mobile WWW

Standardowy statyczny banner
  • Może być umieszczany na górze, dole bądź w środku strony.
  • Wymiar: 320x50px.
  • Rozmiar: mniej niż 10kB.
  • Format: JPG, PNG.
Animowany banner
  • Może być umieszczany na górze, dole bądź w środku strony.
  • Wymiar: 320x50px.
  • Rozmiar: mniej niż 15kB.
  • Format: animowany GIF.
Flip banner
  • Może być umieszczany na górze, dole bądź w środku strony.
  • Wymiar: 320x2*53px (zwykle wymagane dostarczenie jednego pliku 320x106px).
  • Rozmiar: mniej niż 20kB.
  • Format: JPG, PNG.
Full screen
  • Umieszczany na przezroczystej warstwie nad treścią strony.
  • Wymiar: 320x358px dla orientacji pionowej.
  • Wymiar: 480x208px dla orientacji poziomej.
  • Wymiar: 320x208px dla obu orientacji. 
  • Rozmiar: mniej niż 20kB.
  • Format: JPG, PNG.
Full screen tablet
  • Umieszczany na przezroczystej warstwie nad treścią strony.
  • Wymiar: 768x946px dla orientacji pionowej.
  • Wymiar: 1024x690px dla orientacji poziomej.
  • Rozmiar: mniej niż 80kB.
  • Format: JPG, PNG.
Expandable banner
  • Może być umieszczany na górze bądź dole strony.
  • Wymiar: 320x358px dla smartfonów.
  • Rozmiar: mniej niż 20kB.
  • Wymiar: 768x916px dla tabletów.
  • Rozmiar: mniej niż 60kB.
  • Format: JPG, PNG.
  • Dolne 50px kreacji stale widoczne, pozostała część wysuwa się przysłaniając treść.
Reveal banner
  • Może być umieszczany tylko na górze strony.
  • Wymiar: 320x358px dla smartfonów.
  • Rozmiar: mniej niż 20kB.
  • Wymiar: 768x916px dla tabletów.
  • Rozmiar: mniej niż 60kB.
  • Format: JPG, PNG.
  • Dolne 50px kreacji stale widoczne, pozostała część wysuwa się spychając treść strony na dół.
Warstwa Video
  • Umieszczane na warstwie po środku strony.
  • Format: MP4.
  • Rozmiar: mniej niż 500kB dla 3G.
  • Rozamiar: mniej niż 2MB dla WIFI.
Warstwa HTML5
  • Umieszczane na warstwie po środku strony.
  • Wymiar: 320x416px dla smartfonów.
  • Wymiar: 768x916px dla tabletów.

Formaty dostępne w aplikacjach iOS

Banner
  • Wymiar: 640x106px dla pionu iPhone.
  • Wymiar: 960x106px dla poziomu iPhone.
  • Rozmiar: mniejszy niż 20kB.
  • Wymiar: 1536x180px dla pionu iPad.
  • Wymiar: 2048x180px dla poziomu iPad
  • Rozmiar: mniejszy niż 40kB.
  • Format: JPG, PNG, GIF, HTML5.
Full screen
  • Wymiar: 640x920px dla iPhone pion.
  • Rozmiar: mniej niż 50kB.

  • Wymiar: 960x600px dla iPhone poziom.
  • Rozmiar: mniej niż 50kB.

  • Wymiar: 600x600px uniwersalny iPhone
  • Rozmiar: mniej niż 50kB.

  • 1536x2008px dla iPad pion.
  • Rozmiar: mniej niż 160kB.

  • 2048x1496px dla iPad poziom.
  • Rozmiar: mniej niż 160kB.

  • 1496x1496px uniwersalny iPad.
  • Rozmiar: mniej niż 160kB.

  • Format: JPG, GIF, PNG, HTML5

Formaty dostępne w aplikacjach Android

Banner
  • Wymiar: 720x120px dla smartfonów w pionie.
  • Wymiar: 1200x120px dla smartfonów w poziomie.
  • Rozmiar: mniej niż 50kB.

  • Wymiar: 1536x256 dla tabletów w pionie.
  • Wymiar: 2560x256 dla tabletów w pionie.
  • Rozmiar: mniej niż 100kB.

  • Format: JPG, PNG, GIF, HTML5
Fullscreen
  • Wymiar: 720x1200px dla smartfonów w pionie.
  • Wymiar: 1200x720px dla smartfonów w poziomie.
  • Rozmiar: mniej niż 200kB.

  • Wymiar: 1536x2048 dla tabletów w pionie.
  • Wymiar: 2048x1536 dla tabletów w pionie.
  • Rozmiar: mniej niż 350kB.
  • Format: JPG, PNG, GIF, HTML5
Aby zobaczyć, jak formy poszczególne formy wyglądają w akcji (także we wzbogaconych skryptami wersjach) polecam wizytę na stronie http://smartadserver.pl/galeria/mobilne .

Na co pozwala HTML5?

  • Odczyt orientacji ekranu.
  • W niektórych aplikacjach, tych które GPS obsługują, odczyt bieżącej lokalizacji.
  • Informacja, że ktoś potrząchał telefonem.
  • Odczytywanie danych z akcelerometru urządzenia (ktoś nim podrzuca, macha, itp...).
  • Odczytywanie danych z żyroskopu (przechylanie urządzenia).
  • Dodanie przypomnienia do kalendarza użytkownika.
Do tego dochodzą możliwości graficzne HTML5, czyli możemy odtwarzać multimedia, renderować grafiki, robić animacje, można naprawdę sporo. W HTML5 powstają całe gry: To, w jaki sposób tworzyć kreacje w HTML5 szczegółowo opisuje właśnie wspominany wcześniej standard MRAID opracowany przez IAB.

Sega from InMobi on Vimeo.


Co zrobić, aby moja kampania w mobile była skuteczniejsza?

Wydaje mi się, że w tym temacie jednej sprawdzonej recepty nie ma. Wszytko zależy od produktu, kontekstu, odpowiedniego osadzenia i skoordynowania działań w czasie. Z moich doświadczeń wynika jednak, że jest kilka rzeczy, które potrafią znacząco zwiększyć skuteczność:
  • Używanie call to action na kreacjach- jeśli Twoim zamiarem jest skłonienie odbiorców do pobierania aplikacji, nie zapominaj o tym, że poza wychwalaniem jej pod niebiosa łatwo umieścić gdzieś soczysty, zachęcający do kliknięcia guzik "Pobierz". 
  • Wykorzystywanie niestandardowych form- użytkownikom opatrzyły się już bannery, coraz więcej z nich jest na nie ślepa. Postaraj się ich zaskoczyć i zachęcić do zabawy z Twoją kreacją. HTML5 daje w tym polu naprawdę spore możliwości. Możesz po prostu sprawić, by Twoja kreacja przesuwała się po ekranie zgodnie z przechyłem telefonu. Możesz też oprzeć o to całą grę. Nie bój się nowatorskich rozwiązań, a zostaniesz pozytywnie zaskoczony ich efektami (przynajmniej w kontekście CTR, bo do konwersji trzeba jeszcze mimo wszystko znacznie więcej ;) )
  • Eksperymentowanie z różnymi kreacjami i formami - nie bój się eksperymentować, sprawdzaj, co sprawdza się najlepiej. Na bieżąco monitoruj jakość poszczególnych form, usuwaj jak najszybciej te nieskuteczne, inwestuj w te, które przynoszą ci kliki i konwersje. To wymaga więcej poświęcenia niż rozliczenie kampanii po jej zakończeniu, ale może mieć naprawdę zbawienny wpływ na skuteczność.

Komentarze

  1. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  2. W dzisiejszych czasach reklamy mobilne są również bardzo skuteczne jak i te na komputerach stacjonarnych. Ja jestem zdania, że reklama jak najbardziej jest ważna, ale również warto zwrócić uwagę na ścieżkę zakupową klienta. Warto na pewno przeczytać artykuł https://push-ad.com/blog/marketing-automation-co-to-jest/ gdzie doskonale opisano czym jest marketing automation.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem przekonana, że świetną formą reklamy internetowej jest SEO. Czytałam o tym na stronie http://www.biuroprasowe.pl/artykuly/718/co-to-jest-seo i muszę przyznać, że jak dla mnie pozycjonowanie stron jest dość istotne.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz