Eksperyment New York Times nabiera rumieńców

New York Times Co po kolejnym kwartale finansowym opublikował bardzo interesujący raport. Pamiętacie jeszcze eksperyment rozpoczęty przez tę grupę wydawniczą w marcu? Wtedy NYT zaczął pobierać opłaty za dostęp do treści z NYTimes.com. Sporo osób pukało się wtedy w głowę, jeszcze więcej z wielkim zaciekawieniem obserwowało jak się to będzie rozwijać. A jak się właśnie okazało, rozwija się całkiem dobrze. W kwietniowym raporcie NYT chwaliło się ok. 100k płacących czytelników, tymczasem w obecnie opublikowanym raporcie wpisano, że jest już ich 224k! Trzeba przyznać, że wynik jest dość imponujący i przerósł najśmielsze oczekiwania analityków.
Czytając raport dalej, można zauważyć kolejną bardzo interesującą wiadomość: w stosunku do ubiegłego kwartału dochody z reklam w papierowych wydaniach spadły aż o 6,4%.
Czyżbyśmy byli świadkami początku końca drukowanych dzienników? Moim zdaniem tak. Choć na mówienie o całkowitym zmierzchu papieru jest zdecydowanie za wcześnie, to widać, że drukowana codzienna prasa traci i to dość szybko. A dlaczego? W internecie można przeczytać to samo, tylko bez dobowego opóźnienia. A przy powszechnym dostępie do sieci i rynku nasycającym się smartfonami, można to zrobić także w drodze z/do pracy. Jestem ciekaw, która Polska grupa wydawnicza będzie na tyle odważna i innowacyjna, by pójść w ślady NYT, albo o ile muszą spaść dochody polskich wydawców, by zmusił ich do tego rynek...

Komentarze